Dodaj do ulubionych

W pracy na trzeźwo

Pracodawca nie może zmusić pracownika do poddania się badaniu alkomatem, jednak może nie dopuścić go do pracy, jeśli ma uzasadnione podejrzenie, że ten spożywał alkohol.

Wiele wypadków w czasie pracy, w tym podczas wykonywania prac z zakresu gospodarki leśnej dzieje się z udziałem osób pod wpływem alkoholu.


Pracodawca jest odpowiedzialny za zapewnienie bezpieczeństwa swoim pracownikom oraz innym osobom, które przebywają na terenie zakładu pracy. W razie wystąpienia wypadku to pracodawca ponosi za jego zdarzenie odpowiedzialność. Jakie działania może podjąć, gdy ma podejrzenie, że pracownik jest pod wpływem alkoholu? Czy może zmusić go do poddania się badaniu alkomatem lub pobrania krwi?

Co regulują przepisy?
Zgodnie z art. 46 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi:

ust. 2 Stan po użyciu alkoholu zachodzi, gdy zawartość alkoholu w organizmie wynosi lub prowadzi do:
1) stężenia we krwi od 0,2 do 0,5 proc. alkoholu albo
2) obecności w wydychanym powietrzu od 0,1 mg do 0,25 mg alkoholu w 1 dm3.

ust. 3 Stan nietrzeźwości zachodzi, gdy zawartość alkoholu w organizmie wynosi lub prowadzi do:
1) stężenia we krwi powyżej 0,5 proc. alkoholu albo
2) obecności w wydychanym powietrzu powyżej 0,25 mg alkoholu w 1 dm3.

Wedle obowiązujących przepisów, badanie trzeźwości pracownika może odbyć się zarówno na żądanie pracodawcy, jak i pracownika (co dzieje się najczęściej w celu udowodnienia trzeźwości). W maju 2019 r. weszła w życie nowelizacja obowiązujących od 2018 przepisów o ochronie danych osobowych. Zmiany w RODO objęły m.in. Kodeks pracy. Wprowadzone zmiany powodują, że pracodawcy nie mogą już sami przeprowadzać kontroli stanu trzeźwości.

(...)

To jedynie fragment tekstu. Chcesz czytać całe teksty?  Zamów prenumeratę "Nowej Gazety Leśnej"!

WIĘCEJ

 




Dodano 15:46 24-01-2020


  


  


  


  


  


Subskrypcja

Zostań naszym subkskrybentem a powiadomimy Cię o każdej nowości na naszej stronie.


Reklama