Dodaj do ulubionych

Zabudowa leśna ciągnika ? jak to się robi?

Ciągnik uniwersalny to najpowszechniejsza maszyna w polskich lasach. Aby jednak mógł pracować tu bezpiecznie i wydajnie, musi być odpowiednio przystosowany.

Jak powstaje profesjonalna zabudowa leśna ciągnika? Jakie elementy fabrycznej maszyny należy zmienić, jakie dołożyć? Przyjrzyjmy się zabudowie wykonywanej przez firmę Agroforest.

Wybór rodzaju zabudowy
Od czego trzeba zacząć? Firma wykonująca zabudowę ciągnika musi dokładnie wiedzieć, co jest potrzebne klientowi. Jaki model ciągnika chce zabudować? Jakie maszyny mają z tym ciągnikiem współpracować? W jakim terenie ciągnik ma pracować?
Na tej podstawie firma proponuje zabudowę leśną dedykowaną do konkretnego modelu ciągnika i dokładnie spełniającą oczekiwania klienta. I zaczyna się praca.

Projekt jest najważniejszy
Przed przystąpieniem do prac ciągnik zostaje dokładnie zwymiarowany. Opracowuje się też model działania wraz z rozwiązaniami konstrukcyjnymi, które zostaną zastosowane w danym ciągniku. Jest to najbardziej istotny element w wykonaniu zabudowy. Wykonany powinien być w oparciu o doświadczenie firmy i ciągłe udoskonalanie jej wyrobów. Ważne jest też uważne słuchanie użytkowników maszyn.

Zaczynamy od podwozia
Ciągnik po wjeździe na warsztat jest podnoszony i następuje demontaż kół oraz elementów dodatkowego wyposażenia, takich jak oświetlenie obrysowe, lusterka, błotniki przednie, akumulator. Po co? Chodzi o to, by móc przygotować osłonę dolną podwozia. Jest to najważniejszy element całej zabudowy leśnej, ponieważ zabezpiecza przed uszkodzeniem podczas prac leśnych najbardziej narażone elementy mechaniczne, elementy klimatyzacji, hydrauliki, a także zbiorniki paliwa i powietrza.
Punkty mocowań oraz podparcia płyty osłonowej wzmacniają konstrukcję ciągnika, poprzez zespolenie przedniej części z tylną. Taki element ramy zabezpiecza przed naprężeniami powstałymi na połączeniu silnik – sprzęgło – skrzynia przekładniowa. Chroni także przed wyciekami i pęknięciami, które w ekstremalnych przypadkach mogą prowadzić do rozpołowienia ciągnika.
Płyta ochronna wykonana jest ze stali jakościowej o szerokości 8 mm. Posiada wszystkie niezbędne otwory serwisowe dzięki którym, po odkręceniu wziernika, można wykonać podstawowe czynności, takie jak wymiana oleju, regulacje, smarowanie, opróżnianie zbiornika paliwa, oczyszczenie płyty itp.
Surowe osłony przed lakierowaniem są najpierw montowane na ciągniku, aby je dobrze spasować i sprawdzić wykonanie wszystkich elementów.

Ochrona kabiny i maski przedniej
Następnym krokiem jest wykonanie ramy ochronnej kabiny oraz maski przedniej. Wykonuje się ją z rury bezszwowej grubościennej przystosowanej do gięcia. Ramy i siatki ochronne mogą być różne, w zależności od modelu ciągnika i maszyn z jakimi będzie on współpracował oraz oczywiście od życzenia klienta.
Możliwości jest wiele: odkręcane siatki boczne, siatka tylna, płyta stalowa osłaniająca dach kabiny, dodatkowe lampy robocze przednie, tylne oraz boczne itp. Istnieje także możliwość dostosowania szerokości błotników tylnych do pracy w lesie. Dodatkowym elementem ochronnym są stopnie leśne odporne na uderzenia, oraz zespolone z ramą ochronną światła obrysowe przednie.
A co z maską ciągnika? Uzupełnieniem ramy ochronnej jest właśnie osłona maski oraz reflektorów przednich z linkami stalowymi, pełniącymi funkcję odciągów zabezpieczających przed uderzeniami gałęzi w elementy kabiny.

Korozja niestraszna
Obręcze kół ciągnika pracującego w lesie również są wzmacniane i lakierowane, a zawory powietrza osłaniane. Następnie elementy leśnej zabudowy ciągnika są demontowane i lakierowane na czarny pół-mat lub inny wybrany przez klienta kolor z palety RAL. Zabieg ten stanowi zabezpieczenie antykorozyjne.
Na koniec pozostaje już tylko zamontować wszystkie elementy, łącznie z dodatkami takimi jak lusterka i lampy, sprawdzić wyjścia ciśnienia powietrza, a także punkty smarne, które powinny być wyprowadzone w taki sposób, aby bez odkręcania osłon można było je przesmarować.
 

Paweł Bąk

(...)

 

To jedynie fragment tekstu. Chcesz czytać całe teksty?  Zamów prenumeratę "Nowej Gazety Leśnej"!

WIĘCEJ

 

Ciągnik z zabudową leśną z wciągarką dwubębnową, ładowaczem czołowym i mygłownicą

 

Ciągnik gotowy do pracy z frezarką kruszącą i zderzakiem leśnym




Dodano 10:24 30-10-2013


  


  


  


  


  


Subskrypcja

Zostań naszym subkskrybentem a powiadomimy Cię o każdej nowości na naszej stronie.


Reklama