Dodaj do ulubionych

Mały, cichy gigant


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dzisiaj już niemal nikogo nie trzeba przekonywać do produkcyjnych, ekonomicznych i ekologicznych efektów maszynowego pozyskiwania drewna. Kolejne regionalne dyrekcje LP i nadleśnictwa co roku zwiększają wielkość pakietów maszynowych – np. RDLP w Radomiu, w tym roku zaplanowała do pozyskania maszynami wielooperacyjnymi 312 117 m3 grubizny, to jest 18,6% całego planu pozyskania drewna. To prawie dwukrotny wzrost w stosunku do roku poprzedniego.

(...)

Terenowa dzielność
Fabryka ProfiPro OY, na dwóch gniazdach montażowych w hali, produkuje dwie maszyny w miesiącu. Montażyści z ogromną precyzją i starannością składają każdy element tak, aby zachować najwyższą jakość całej maszyny. Na pierwszy rzut oka maszyna wygląda jak większość sześciokołowych harwesterów, w rzeczywistości zaskakuje liczbą nowatorskich rozwiązań technicznych, zaczerpniętych także z bardzo niezawodnych rozwiązań transportowych fińskiej techniki wojskowej. Przyjrzyjmy się zatem tej nowoczesnej konstrukcji maszyny do pozyskania drewna.
Jak większość harwesterów, maszyna składa się z kilku głównych podzespołów: ramy przegubowej, zespołu napędowego, zespołu jezdnego, żurawia z głowicą, elektronicznego zespołu sterującego oraz kabiny operatora.
Gotowa do pracy maszyna waży 12 500 kg, ma długość 6450 mm, wysokość z kabiną – 3550 mm, szerokość – 2650 mm (oczywiście zależną od rodzaju opon od 2400 do 2800 mm). Prześwit ramy wynosi 620 mm przy oponach 600/22,5 z przodu oraz 600/26,5 z tyłu. Z przodu maszyny zamontowano koła parami w systemie bogie, natomiast z tyłu – większe koła pojedyncze.
W zależności od rodzaju opon, nacisk jednostkowy na grunt wynosi od 130 do 270 kPa. W przypadku stosowania gąsienic na opony, nacisk na grunt mostu typu bogie zmniejsza się do ok. 50 kPa. Rozmiary i ciężar Profi 50 plasują go wysoko w rankingu maszyn wielooperacyjnych. Jest zwrotny, ma znakomite właściwości jezdne oraz niską uciążliwość środowiskową (hałas, nacisk jednostkowy na grunt).

Komfortowa cisza
Potężna, połączona przegubowo, złożona z dwóch części (przednia i tylna) rama maszyny, stanowi bazę montażową oraz konstrukcyjną. Promień skrętu wynosi 52o, co daje niewielki promień zawracania – tylko 5,5 m. Dzięki temu maszyna jest bardzo zwrotna i z łatwością pokonuje teren na krętym szlaku operacyjnym.
Napęd harwestera stanowi 4,9–litrowy, 120–kilowatowy, czterocylindrowy, turbodoładowany silnik diesla firmy SISU, który maksymalny moment obrotowy (700 Nm) osiąga już w zakresie 1200–1500 obr./min. Dzięki temu obroty robocze są niskie, co daje m.in. efekt zmniejszonego zużycie paliwa do poziomu nawet siedmiu litrów na godzinę. Przy 267 litrów pojemności tankowania olejem napędowym daje to długi czas pracy na jednym baku. Starannie zaprojektowany, nowatorski układ hydrauliki maszyny, działa optymalnie już przy 1200 obr./min silnika.
Wszystko to powoduje niski poziom emisji hałasu w kabinie – średnio 60–62 db(A) oraz do 75 dB(A) na zewnątrz maszyny. Autor dokonał sonometrem pomiaru terenowego emisji hałasu maszyny podczas pracy i uznał, że w pełni uzasadnione jest reklamowanie harwestera jako „cichego małego giganta Profi 50”. Tak wysoki komfort akustyczny w kabinie na pewno docenią operatorzy, spędzający w niej wiele godzin pracy.

 

Janusz Sowa

(...)

 

To jedynie fragment tekstu. Chcesz czytać całe teksty?  Zamów prenumeratę "Nowej Gazety Leśnej"!

WIĘCEJ

 

 Gniazdo montażu maszyny na hali

Pompa hydrauliczna z rozdzielaczami




Dodano 11:44 30-09-2014


  


  


  


  


  


Subskrypcja

Zostań naszym subkskrybentem a powiadomimy Cię o każdej nowości na naszej stronie.


Reklama