Dodaj do ulubionych

Połączenie ciężarówki i traktora

 

Firma Mercedes-Benz kojarzy się nam wszystkim głównie z drogimi i ekskluzywnymi autami osobowymi. Niewielu jednak wie, że ma nam do zaoferowania wszechstronny pojazd, który z powodzeniem możemy wykorzystać w lesie.

Marka Mercedes-Benz jest jedną z najbardziej prestiżowych marek na świecie. Oprócz produkcji aut osobowych, czy terenowych w ofercie Mercedesa znajdziemy: autobusy, ciężarówki oraz pojazdy Unimog i Zetros. Są to samochody przeznaczone do wykonywania różnych zadań, zazwyczaj w bardzo trudnym terenie.
Pierwszy Unimog został zaprojektowany przez Alberta Friedricha w 1945 roku. Do chwili obecnej wyprodukowano ich ponad 370 tysięcy. Obecnie produkowane są w trzech seriach. I tak seria pierwsza to UGE, modele od U 218 do U 530. Seria druga to duże pojazdy, które dobrze czują się w bardzo trudnym terenie. Aktualnie oferowany jest model U 5023.
Zatrzymajmy się przez chwilę przy modelu U423 oraz ogólnych systemach, wyposażeniu i rozwiązaniach jakie firma Mercedes-Benz stosuje w pojazdach Unimog.
Niektóre Unimogi prezentowały się na marcowych pokazach zorganizowanych przez Kompanię Leśną w czterech różnych częściach kraju. Opowiadał o nich wtedy Paweł Zawiślak – specjalista ds. sprzedaży pojazdów Mercedes-Benz Unimog. – Maszyny te posiadają zarówno cechy traktora jak i ciężarówki – mówił podczas prezentacji. Czy jest tak naprawdę? Myślę, że po przeczytaniu tego artykułu, odpowiecie sobie sami, Drodzy Czytelnicy na to pytanie.

Układ jezdny
Pojazd został wyposażony w ramę podłużnicową z poprzeczkami rurowymi, którą cechuje duża stabilność na drodze, zaś w terenie posiada ogromną podatność na skręcanie. Podwójne, trójpunktowe zawieszenie zabudowy i podzespołów chroni przed dodatkowymi obciążeniami jakie występują podczas jazdy w terenie. Prześwit w modelu U423 wynosi 38 cm i jest zależny między innymi od wielkości zastosowanych opon. Jest tak duży dzięki zastosowaniu osi portalowych. W takich osiach mechanizm różnicowy oraz półosie znajdują się powyżej środka koła.
Stały kontakt czterech kół z podłożem zapewnia zawieszenie osi na sprężynach śrubowych. Napęd na wszystkie cztery koła wraz z dołączanymi blokadami mechanizmu różnicowego obu osi minimalizują poślizg. Ciekawostką jest to, że blokady możemy zapinać podczas jazdy. Hydrostatyczny napęd jezdny umożliwia zmienianie prędkości roboczej przy stałych obrotach silnika oraz wałka odbioru mocy.

Tirecontrol i VarioPilot
Unimog zdolny jest brodzić do głębokości 120 cm. Jest to możliwe dzięki zabezpieczeniu podzespołów przed dostaniem się do nich wody. Ciekawym rozwiązaniem jest system tirecontrol, który służy do regulacji ciśnienia w oponach. Za pomocą przycisku, podczas jazdy w grząskim terenie spuszczamy ciśnienie osiągając większą powierzchnię przylegania opony do podłoża co zwiększa trakcję.
VarioPilot jest układem kierowniczym pozwalającym na przemieszczenie kolumny kierowniczej wraz z pedałami i wskaźnikami z lewej strony kabiny na prawą. Rozwiązanie to jest szczególnie przydatne podczas prac drogowy przy koszeniu pasów drogowych czy oczyszczaniu miasta zamiatarką.

Grzegorz Mach

 

(...)

 

To jedynie fragment tekstu. Chcesz czytać całe teksty?  Zamów prenumeratę "Nowej Gazety Leśnej"!

WIĘCEJ




Dodano 14:24 30-09-2014


  


  


  


  


  


Subskrypcja

Zostań naszym subkskrybentem a powiadomimy Cię o każdej nowości na naszej stronie.


Reklama