Dodaj do ulubionych

PIGPD wspiera przedsiębiorców leśnych

Rada Polskiej Izby Gospodarczej Przemysłu Drzewnego wyraziła poparcie dla wspólnych działań Izby ze Stowarzyszeniem Przedsiębiorców Leśnych.

Prezydent organizacji Sławomir Wrochna, zadeklarował współpracę i udział firm drzewnych w proteście zuli, jaki planowany jest na 16 października w Warszawie.

Jak podkreślają przedstawiciele Izby, cele drzewiarzy i przedsiębiorców leśnych są zbieżne: stabilność relacji i zasad współpracy z LP, rynkowe ceny usług i ceny drewna, walka z szarą strefą itd.

Dlatego Izba planuje wspólną petycję o rozwiązanie problemów obydwu środowisk do premier Ewy Kopacz.

Jak zaznaczają przedstawiciele Izby protest uliczny 16 października będzie miał miejsce, jeśli nie dojdzie wcześniej do konkretnych rozmów lub nie dadzą one konkretnego wyniku. „Jednak determinacja po naszej stronie, aby w końcu zmienić krytykowane od dawna rozwiązania i nie dopuścić do nowych – jeszcze gorszych,  jest naprawdę duża” – czytamy w komunikacie Izby.

Szczegóły protestu w Warszawie omawiano na spotkaniu w Tarnowie Podgórnym k/Poznania. 

31 lipca w Szczecinku odbył się już protest zuli z inicjatywy Stowarzyszenia Przedsiębiorców Leśnych. 2 września będą protestować przedsiębiorcy leśni w Szczecinie.

Relację z tej demonstracji, a także z protestu w Warszawie zamieścimy w kolejnych numerach GAZETY LEŚNEJ.

 

Poniżej zamieszczamy apel Sławomira Wrochny, prezydenta Izby i jego list do Adama Wasiaka, Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych

 

 

 

 

Szanowni Państwo !

Nikt z nas nie chce wychodzić ponownie na ulice, choć pamiętamy, że w przeszłości zrobiliśmy to dwukrotnie, za każdym razem doprowadzając do konkretnych negocjacji, zakończonych konkretnymi rozwiązaniami. Dzięki temu w 2008r., przy udziale min. Michała Boniego stworzono zręby systemu opartego o Portal Leśno – Drzewny i o proporcję 70/30% pomiędzy pulą drewna na przetargi ograniczone i  pulą na otwarte. Gdy LP to zepsuły i stopniowo doprowadziły do proporcji 50/50%, doszło do kolejnego protestu w październiku 2011r. – podobnie jak teraz, tuż przed wyborami. Efektem były kolejne negocjacje, powrót do proporcji 70/30% i ostatecznie wprowadzenie przez LP rozwiązań, które do niedawna dość dobrze nam służyły.

Dziś historia się niestety powtarza. System sprzedaży został ponownie „popsuty” i znów nie mamy  proporcji między pulami drewna 70/30%, tylko zbliżoną do 60/40%. Są za to zapowiedzi zmian, które będą dla większości z Was bardzo szkodliwe a nawet wręcz niebezpieczne.

Wysłaliśmy do dyrektora generalnego LP,  Ministra Środowiska, Ministra Gospodarki i do Pani Premier szereg pism w tej sprawie. Bez żadnego widocznego skutku. Ostatnie takie pismo załączamy – zawiera konkretne propozycje rozwiązań. Wciąż liczymy na rzeczową rozmowę o tych propozycjach.

Jeśli jednak do rozmów nie dojdzie, lub nie dadzą one efektu – musimy zaprotestować. I tym razem nie jesteśmy sami. Podobnie jak my – cierpliwość stracili przedsiębiorcy leśni.  Zaprotestujemy więc razem, bo – jak wskazano wyżej – problemy i cele mamy podobne, oraz tych samych adresatów, od których oczekujemy działań.

To musi dać skutek, jeśli tylko ten protest masowo wszyscy poprzecie. Na to liczymy.

 

Sławomir Wrochna

Prezydent Izby

 

 

                 Poznań, dn.20.08.2015 r.

 

Szanowny Pan

Adam Wasiak

Dyrektor Generalny Lasów Państwowych

 

 

 

 

            Działając na podstawie decyzji Rady Izby podjętej na spotkaniu w dn. 12 sierpnia w Strykowie, oraz w ślad za naszymi pismami znak 48/06/2015 z dn. 24.06.2015r. i 54/07/2015 z dn. 31.07.2015r., zwracamy się do Pana z konkretną propozycją rozwiązań, na których naszym zdaniem oparte winny być zasady sprzedaży drewna z zasobów Skarbu Państwa, znajdującego się w gestii PGL Lasy Państwowe. Jest to równocześnie propozycja modyfikacji zmian, zapowiadanych przez Pana w Komunikacie opublikowanym w Internecie.

            Uważamy, że zmiany te przede wszystkim powinny pozwolić na powrót do sprawdzonych rozwiązań, wprowadzonych przez Pana na 2013r., obejmujących gwarancję zakupu 70% potrzebnego drewna w ramach sprzedaży ofertowej, stabilizację zaopatrzenia zakładów produkcyjnych przez dobrowolnie zawierane umowy wieloletnie, bez żadnej specjalnej puli inwestycyjnej, skoro na rynku drewna okrągłego obserwujemy stałą nadwyżkę popytu nad podażą. Należy tylko rozwinąć te rozwiązania w pożądanych kierunkach – wydłużenia umów wieloletnich, wprowadzenia jawności przetargów, ujednolicenia cen w ramach tych samych sortymentów drewna.

Podkreślam, iż naszą intencją jest znalezienie takiej ich formuły, która jest najkorzystniejsza z punktu widzenia całej polskiej gospodarki, a nie indywidualnych interesów pojedynczych firm. 

 

 

1.      Wszystkie stosowane rozwiązania stosowane przez PGL Lasy Państwowe do sprzedaży drewna okrągłego muszą zabezpieczać stabilność zaopatrzenia w drewno długoletnich odbiorców na poziomie nie mniejszym niż 70% ich stałych potrzeb w podziale na sortymenty, udokumentowanych przez wyliczenie średniej wielkości ich zakupów drewna z ostatnich 3 lat. Drewno to oferowane jest przedsiębiorcom do zakupu na okresy roczne w trybie 2- etapowej sprzedaży ofertowej, po cenie ustalanej przez rdLP.

Podstawa prawna: orzeczenie Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (sprawa 27/76 Zb. Orz. 1978 s. 207) „Przedsiębiorstwo posiadające pozycję dominującą (…), nie może wstrzymać dostaw do długoletniego klienta, którego działania odpowiadają zwyczajom handlowym, jeśli złożone przez tego klienta zamówienia nie są nadzwyczajne. Takie działanie jest niezgodne z celami określonymi w art. 3 ust. 1 lit.g) TWE i szczegółowo opisanymi w art. 82 Traktatu, głównie w zd. 2 lit (b) i (c), jeżeli odmowa dostaw ograniczałaby rynki ze szkodą dla klienta i stanowiłaby dyskryminację, która mogłaby w efekcie wyeliminować kontrahenta z rynku właściwego”.

 

2.      Wszyscy przedsiębiorcy prowadzący działalność produkcyjną uzyskują prawo do podpisania 3-letniej umowy na dostawy drewna, z możliwością jej przedłużenia, zabezpieczającej dostawy w wysokości 70% ich stałych potrzeb, udokumentowanych przez wyliczenie średniej wielkości ich przemysłowego przerobu drewna z ostatnich 3 lat. Cena drewna na każdy rok objęty umową ustalana będzie  jako oferowana przez rdLP. Brak akceptacji tej ceny przez odbiorcę oznacza zerwanie umowy.

3.      Ceny drewna na poszczególne sortymenty ustalane  są na okresy roczne przez Regionalne Dyrekcje LP, są jednolite na ich terenie (dla wszystkich obsługiwanych przez jej nadleśnictwa umów) i wyliczane w oparciu o udokumentowane i opublikowane wskaźniki i prognozy ekonomiczne, skonsultowane z reprezentacją przemysłu drzewnego.

4.      Umowy na nowe lub zwiększone dostawy drewna dla firm, które rozwinęły możliwości jego przerobu, mogą być zawarte na 3 lata i objąć łącznie z góry ustaloną ilość drewna, jednak nie większą, niż ta, która odpowiada przyrostowi pozyskania w danym roku w stosunku do roku poprzedniego. W wypadku braku dostatecznej ilości drewna w stosunku do sumy zgłoszonych i udokumentowanych ofert zakupu, zostają one proporcjonalnie zredukowane. Każda z firm korzystających z takiej formy zakupu ma corocznie obowiązek udokumentowania zużycia go na cele produkcyjne, pod groźbą zerwania umowy.

5.      Do sprzedaży przetargowej w systemie internetowych przetargów „e-drewno systemowe” corocznie kierowana jest ilość drewna nie mniejsza niż 30% zsumowanych zakupów przedsiębiorców w roku poprzedzającym, o ile w roku sprzedaży nie doszło do spadku pozyskania, co może tą ilość proporcjonalnie zmniejszyć. Przetargi „e-drewno systemowe” organizowane są 2 razy w roku, jako przetargi półroczne.

6.      Przebieg i wyniki przetargów w systemie „e-drewno” i „e-drewno systemowe” są jawne.

7.      Z każdym z odbiorców, którzy wyrażą na to zgodę, może być spisana skonsolidowana półroczna umowa z nadleśnictwem, obejmująca sumę ilości drewna danego sortymentu zakupionego na ten okres w różnych procedurach sprzedaży i średnioważoną cenę jego zakupu. Zgoda na cenę skonsolidowaną uprawnia przedsiębiorcę do uzyskania rabatu.

8.      Kary umowne za nie odebranie drewno objęte umową wynoszą 5% jego wartości. Wyższa kara może dotyczyć tylko wypadków udokumentowania przez PGL LP wyższego poziomu strat poniesionych w wyniku nie dotrzymania umowy przez kupującego i na podstawie wyroku sądu.

9.      Jeśli do wyczerpania danej umowy na dostawy drewna pozostało nie więcej niż 20% tych dostaw, termin odbioru pozostałej części drewna może być przesunięty na wniosek kupującego o czas nie dłuższy niż 3 miesiące.

 

Propozycje powyższe traktujemy jako bazę do rozmów Panem. Obejmują one tylko sprawy najistotniejsze w chwili obecnej, co naturalnie oznacza, iż inne nie rozwiązane problemy, w większości już Panu sygnalizowane, jesteśmy gotowi podjąć po ustaleniu ww. podstaw systemu sprzedaży.

 

Licząc na Pana konstruktywne podejście do przedstawionych propozycji i deklarując w imieniu Rady Izby gotowość do spotkania z Panem,

 

Sławomir Wrochna

Prezydent Izby

Do wiadomości:

 

- Pani Premier Ewa Kopacz – Przewodnicząca Rady Ministrów

- Pan Maciej Grabowski – Minister Środowiska

- Pan Janusz Piechociński – Minister Gospodarki

- Stowarzyszenie Przemysłu Tartacznego

- Polski Komitet Narodowy EPAL

- Ogólnopolski Związek Pracodawców Przemysłu Drzewnego

- Stowarzyszenie Producentów Płyt Drewnopochodnych w Polsce

- Związek Producentów i Eksporterów Palet Drewnianych w Polsce

- Ogólnopolska Izba Gospodarcza Producentów Mebli

- Stowarzyszenie Papierników Polskich

 

 

 

 

 




Dodano 12:23 31-08-2015


  


  


  


  


  


Subskrypcja

Zostań naszym subkskrybentem a powiadomimy Cię o każdej nowości na naszej stronie.


Reklama