Dodaj do ulubionych

Mniejsza sprzedaż maszyn

Producenci maszyn leśnych zauważają trend spadkowy w liczbie rejestrowanych forwarderów i harwesterów w Szwecji. Dlaczego?
Po pierwsze, maszyny stają się coraz bardziej wydajne i żywotne. Trend jest także widoczny na rynku wtórnym – napraw jest coraz mniej. Jeszcze niedawno często trzeba było centrować osie czy reperować ramy. Dziś konstrukcje są o wiele solidniejsze i nie trzeba już składać tak często wizyt w warsztacie.
Szef Komatsu Forest mówi, że firma sprzedała mniej, ale za to większych maszyn. Ma to związek z charakterystyką prowadzonych obecnie w Szwecji prac leśnych.
Kolejnym wytłumaczeniem jest działalność banków, które wymagają coraz większego zabezpieczenia przy kupnie dużych maszyn, więc klienci opóźniają wymianę starych modeli.
Liczba zarejestrowanych w Szwecji w roku 2015 forwarderów spadła o 5 proc. w stosunku do roku poprzedniego. Największy udział w rynku ma obecnie John Deere: 44,3 proc. z 127 zarejestrowanymi forwarderami w 2015 roku. Poprzednio liderem był Komatsu Forest, ale w ostatnim roku liczba sprzedanych maszyn spadła ze 101 do 85 – co nie martwi kierownictwa marki. Wciąż cieszą się solidnymi i stabilnymi 30 proc. udziałem w rynku.
Jednym z najbardziej poszkodowanych producentów jest Gremo. Zgodnie z oficjalnymi danymi sprzedano w zeszłym roku zaledwie 4 maszyny, co w porównaniu do 12 sprzedanych w 2014 jest bardzo dużą redukcją.
– Pamiętajmy, że 70–75 procent naszej produkcji idzie na eksport, głównie w obrębie Europy – podkreślił Martin Brendenfelt z Gremo.
Ostatecznie, pewnym wytłumaczeniem kurczącego się rynku dużych maszyn jest sukces tych mniejszych. Te ostatnie nie są przy tym rejestrowane przez szwedzki Urząd Transportu, a więc oficjalnych i rzetelnych danych nie ma. Producenci większych maszyn uważają jednocześnie, że ten rodzaj konkurencji ma marginalne znaczenie.
– Wpływ zwiększenia liczby małych maszyn leśnych odczuliśmy jedynie na przykładzie statystyk sprzedaży naszego najmniejszego modelu – mówi Rolf Andersson z Rottne.
Ogólnie rzecz ujmując, w okresie od 2013 do 2015 roku sprzedawano (rejestrowano) średnio 283 forwarderów rocznie. Średnia z trzyletniego okresu poprzedzającego wynosiła 335 sztuk, a więc rynek skurczył się o 16 proc. lub inaczej o 54 forwardery.
Źródło: The Swedish Transport Agency. Dane skompilowane przez Elmia AB, zdjęcie: Elmia AB





Dodano 16:48 01-02-2016


  


  


  


  


  


Subskrypcja

Zostań naszym subkskrybentem a powiadomimy Cię o każdej nowości na naszej stronie.


Reklama