Edukacja w technikach leśnych
Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom uczniów i rynku pracy, technika leśne starają się uatrakcyjnić zarówno ofertę kształcenia, jak i warunki nauczania w szkołach.
W Polsce działa obecnie 11 szkół podlegających pod ministra klimatu i środowiska, które kształcą w zawodzie technik – leśnik. Ale wszystkich placówek uczących leśników na szczeblu szkoły leśnej lub szkoły branżowej jest dużo więcej.
Podczas gdy branża leśna cały czas przechodzi zmiany związane z rozwijającą się technologią i wiedzą na temat gospodarki leśnej i ochrony środowiska, technika leśne starają się za tym nadążać i przekazywać swoim uczniom jak najbardziej aktualne informacje i umiejętności praktyczne.
Nowe przedmioty i kursy
W Zespole Szkół Leśnych w Biłgoraju (szkoła podlega pod ministra klimatu i środowiska) oferta edukacyjna jest stała: technikum leśne i branżowa szkoła I stopnia na maszyny leśne. Jednostka stara się urozmaicać proces kształcenia, dydaktykę. W związku z reformą systemu edukacji wprowadzono dodatkowy przedmiot – arborystykę.
Ponadto jest oddawane do użytku nowe boisko, bieżnia, skocznia i siłownia w internacie. Zespół Szkół Leśnych w Biłgoraju prowadzi także rozmaite projekty mogące dawać uczniom różne uprawnienia.
– Nasi absolwenci są wszechstronnie przygotowani. Mogą uzyskać uprawnienia operatora drona, wielofunkcyjnych maszyn operacyjnych, operatora pilarki i HDS, a także prawo jazdy kategorii B czy uprawnienia do prowadzenia pojazdów wolnobieżnych. To są dokumenty wspomagające młodzież szukającą pracy w przemyśle drzewnym, w zakładach usług leśnych, w ochronie środowiska, w urzędach, w branży pielęgnacji zieleni. Mamy też kursy arborystyczne, pielęgnacji drzew ozdobnych – wylicza Barbara Serafin, dyrektorka ZSL w Biłgoraju.
Jak mówi zainteresowanie podjęciem nauki w jej szkole wydaje się znacznie wyższe niż w poprzednich latach – zwykle było około 70 – 80 osób, które wybrało Biłgoraj jako szkołę pierwszego wyboru, w tym roku jest ich aż 107.
Dla tych, którzy nie znają systemu rekrutacji do szkół średnich wyjaśnienie: Uczeń wybierając szkoły, do których chciałby pójść po podstawówce tworzy ranking: na pierwszym miejscu stawia szkołę, do której chce iść najbardziej, na drugim szkołę, do której chciałby pójść, jeśli nie dostanie się do pierwszej, i tak dalej. Wszystko to odbywa się przez internet.
(...)
To jedynie fragment tekstu. Chcesz czytać całe teksty? Zamów prenumeratę "Nowej Gazety Leśnej"!
WIĘCEJ
Dodano 15:22 24-08-2022