Przenośne lampy – przegląd
Lampy LED doczepiane do maszyny na czas przejazdu drogą publiczną, to dobre rozwiązanie w przypadku uszkodzenia oświetlenia lub w ogóle jego braku.
Podczas jazdy ciągnikiem, harwesterem czy forwarderem między drzewami łatwo o zbicie reflektora, a na niektórych przyczepach leśnych wcale nie ma lamp. A te są przecież wymagane podczas przejazdów drogą publiczną. Można wówczas zamontować lampy LED doczepiane do maszyny jedynie na czas, w którym są naprawdę potrzebne.
Takie rozwiązanie jest bardzo wygodne, zajmuje niewiele miejsca i nie wymaga narzędzi do montażu. W przeciwieństwie do belki z lampami, swobodnie zmieści się w kabinie. Nietrudno o znalezienie takich urządzeń oferowanych przez wielu sprzedawców.
Na co zwrócić uwagę?
Modele lamp, które nadają się do przejazdów z przyczepą to w większości urządzenia bezprzewodowe – nie trzeba na szczęście przejmować się prowadzeniem kabla z ciągnika do wszystkich punktów oświetlenia. Znajdą się też takie, które montujemy z kablami, zazwyczaj tańsze.
Zestaw składa się więc z wtyczki do gniazda siedmiopinowego, samych lamp – kierunkowskazów, świateł hamowania i pozycyjnych, a także ładowarki (w niektórych przypadkach będzie to również ładowarka do gniazda zapalniczki, co może się przydawać w warunkach terenowych). Niektóre modele mają też lampy doświetlające tablicę rejestracyjną.
Podczas doboru odpowiedniego modelu należy zwrócić uwagę na homologację. Lampy powinny posiadać odpowiednie oznaczenie ECE R10 związane z zakłóceniami elektromagnetycznymi. Oznaczenie mówi, że lampy nie emitują pola elektromagnetycznego mogącego zakłócać pracę pozostałych elementów pojazdu. W przypadku dodatkowego oświetlenia przyczepy inne homologacje nie będą potrzebne. Na żarówkach można też znaleźć oznaczenie homologacji "E" z numerem odpowiadającym przepisom danego kraju w Unii Europejskiej. E20 to Polska, a na przykład E4 – Holandia.
Istotną kwestią jest też klasa szczelności lamp, o której pisaliśmy już niejednokrotnie. Mówi ona, jak odporne na wodę i pył jest dane urządzenie, co jest bardzo ważną kwestią w przypadku świateł stosowanych na drodze. Stopień ochrony opisany jako IP powinien mieć wartość 65 lub 66, co oznacza, że urządzenie jest odporne na strugi wody i pył. Niższe wartości w przypadku lamp drogowych powinny wykluczyć dany model.
(...)
To jedynie fragment tekstu. Chcesz czytać całe teksty? Zamów prenumeratę "Nowej Gazety Leśnej"!
WIĘCEJ
Dodano 13:19 25-10-2023