Dodaj do ulubionych

Pilarki Jonsered

W 1954 roku firma Jonsered wykupiła przedsiębiorstwo AB Como produkujące pilarkę Comet i rozpoczęła produkcję własnych pił spalinowych.

Pilarkę Comet, która była wyposażona w tak zwany pół diesel (semi-diesel) lub silnik średnioprężny, opisywaliśmy w poprzednim numerze Gazety Leśnej. Pierwsze wersje pilarek produkowanych przez Jonsered wzorowane były właśnie na tej pile.
 
XA i XB Raket
Jonsered XA Raket to pilarka z silnikiem semi diesel wyposażona w świecę zapłonową. Pilarka w czasach swojej świetności znana była pod nazwą Raketen. Zamiast gaźnika wyposażona była w pompkę wtryskową, dzięki czemu możliwe było używanie piły do ścinki oraz przerzynki drewna.


Podobnie jak w Comecie konieczne było wstępne nagrzanie komory spalania, a kabłąk przedni pełnił funkcję pojemnika na gaz do tego służący. Piła produkowana była w latach 1954–1960. Silnik o pojemności 50 cm3 osiągał moc 2,5 KM przy 4500 obrotach silnika na minutę. Średnica cylindra wynosiła 39,7 mm, a wysokość skoku tłoka wynosiły 40 mm. Standardowo piła wyposażona była w prowadnicę z łańcuchem o długości 19” (ok. 47cm).

Zbiornik paliwa mieścił 1,3 l mieszanki benzyny z olejem, co wystarczało na około godzinę pracy. Zbiornik oleju do smarowania łańcucha miał pojemność 0,2 l. Piła nie posiadała automatycznej pompki, przez co konieczne było ręczne smarowanie łańcucha. Według danych w roku 1956 pilarkę Jonsered XA Raket można było zakupić za 1175 SEK, co przy obecnym kursie stanowi około 435 zł.


Uruchomienie silnika odbywało się przez pociągnięcie linki rozrusznika. Posiadała ona układ automatycznego zwijania jej po każdorazowym pociągnięciu. Raketen miała 6-miesięczną gwarancję obejmującą wady konstrukcyjne i materiałowe. Dostarczana była z zestawem podstawowych narzędzi oraz butlą zawierającą propan na około 1000 uruchomień silnika. Zgaszenie silnika odbywało się poprzez zamknięcie dopływu paliwa. Wał korbowy wykonany był ze stali chromowo-niklowej i osadzony na 3 mocnych łożyskach kulkowych.


W pełni zatankowana i z zamontowanym zestawem tnącym, piła ważyła tylko 10,8 kg, dzięki zastosowaniu stopów aluminium i magnezu w elementach konstrukcyjnych.
Silnik średnioprężny był niewrażliwy na wilgoć i zimno, a wstępne podgrzewanie silnika pozwalało na jego bezproblemowe uruchomienie w największych mrozach. Jonsered Raket dostępny był również w wersji z zapłonem iskrowym wykorzystując cewkę z kołem magnesowym (magneto) do wytworzenia iskry mającej spowodować zapłon mieszanki paliwa. Pilarka ta posiadała oznaczenie XB Raket.

(...)

To jedynie fragment tekstu. Chcesz czytać całe teksty?  Zamów prenumeratę "Nowej Gazety Leśnej"!

WIĘCEJ

 







 




Dodano 13:13 25-04-2024


  


  


  


  


  


Subskrypcja

Zostań naszym subkskrybentem a powiadomimy Cię o każdej nowości na naszej stronie.


Reklama