Najmniejsze forwardery John Deere i Komatsu
Najmniejsze modele forwarderów marek John Deere i Komatsu przeznaczone do trzebieży wyróżnia zwinność, a przy tym stabilność w trudnym terenie.
John Deere 910G to najmniejszy nowy forwarder zjeżdżający z linii montażowej w fińskiej miejscowości Joensuu. Jednostką napędową jest silnik John Deere 4045 FT4 o mocy 118 kW przy 1900 obr./min. Czterocylindrowy, wysokoprężny i turbodoładowany silnik o pojemności 4,5 l charakteryzuje się wysokim momentem obrotowym przy mniejszych obrotach, tj. 650 Nm przy 1400–1600 obrotach na minutę.
W przypadku szwedzkiej maszyny jaką jest Komatsu to najmniejszy model forwardera posiada oznaczenie 825TX. Tutaj za napęd odpowiada silnik AGCO Power. Również czterocylindrowa konstrukcja o pojemności 4,9 l pozwala uzyskać moc 127 kW przy 1900 obr./min. Turbodoładowany, wysokoprężny silnik posiada moment obrotowy wynoszący 750 Nm przy 1500 obrotach na minutę. Oba silniki spełniają normy emisji spalin Stage V.
Biorąc pod uwagę sam silnik to czerwona maszyna wydaje się mocniejsza. Przy tych samych prędkościach obrotowych jest w stanie wykrzesać z siebie o 9 KM i 100 Nm więcej. Ale należy pamiętać, że poza silnikiem jest jeszcze wiele układów odpowiedzialnych za działanie maszyny.
Żuraw
John Deere postawił na żuraw CF5 dostępny w dwóch wersjach – o zasięgu 8,5 m i 10 m. Moment podnoszenia brutto w tym przypadku wynosi 102 kNm. Dźwig może być wyposażony w system IBC, czyli inteligentnej kontroli wysięgnika. Operator steruje chwytakiem zamiast poszczególnymi siłownikami na żurawiu. Z fotela w kabinie można dokonywać ustawień czułości systemu czy prędkości działania poszczególnych elementów.
System można włączać i wyłączać jednym przyciskiem. W Komatsu dostępny jest żuraw 105 F o zasięgu 7,7 m, 9,5 m lub 10 m. Moment podnoszenia brutto w tym przypadku jest prawie identyczny jak w zielonej maszynie i wynosi 103 kNm. Komatsu Smart Crane to także inteligentny system sterowania żurawiem ułatwiający pracę operatora.
Idealne do trzebieży
Komatsu 825TX jest dostępny w wersji 8-kołowej. W standardzie maszyna ma koła w rozmiarze 22,5” i szerokość opony 600 mm. Opcjonalnie na życzenie klienta forwarder może być wyposażony w ogumienie o szerokości 710 mm. Szerokość całkowita 825TX to tylko 260 cm (przy oponach 600 mm). John Deere 910G występuje natomiast w wersji zarówno 6, jak i 8-kołowej.
Dla lepszego porównania parametrów skupimy się na wersji z większą ilością kół. Forwarder może być wyposażony w koła w rozmiarze 22,5” lub 24”. Podobnie same opony występują w szerokościach 600 mm i 700 mm. W przypadku wyboru największych kół szerokość forwardera wynosi 278 cm. Jeżeli zostaną zastosowane koła w rozmiarze jak w Komatsu, czyli 22,5” i 600 mm to szerokość maszyny 910G wyniesie tylko 255 cm. Jest to o 5 cm mniej niż czerwony konkurent.
W przypadku poruszania się w trzebieżach każdy centymetr z wymiarów maszyny jest na wagę złota. Z drugiej zaś strony szersza maszyna jest bardziej stabilna na nierównościach.
Oba forwardery są dostępne w dwóch wersjach długości tylnej ramy, krótszej i dłuższej. W przypadku Komatsu długość całkowita maszyny, przy krótszej ramie, wynosi 938 cm. John Deere z krótszą ramą ma długość całkowitą 865 cm. Długość przestrzeni ładunkowej fińskiego forwardera to 3,6 m lub 4 m w wersji dłuższej. Szerokość pomiędzy kłonicami to 2,5 m lub 2,7 m. Powierzchnia przestrzeni ładunkowej wynosi 3,5–4 m2.
Opcjonalnie maszynę można wyposażyć w regulowaną szerokość przestrzeni ładunkowej, ruchomą kratę czołową lub regulacje jej wysokości. Na powierzchni ładunkowej można zamontować specjalne sortery pomagające w sortowaniu drewna podczas zrywki. Sortery przechyla się chwytakiem. W pozycji pionowej mają 20 cm wysokości, w leżącej tylko 10 cm.
W szwedzkim forwarderze powierzchnia przestrzeni ładunkowej wynosi 3,9 m2. Nie ma tutaj możliwości zwiększania szerokości między kłonicami. Krata przednia jest regulowana ręcznie lub opcjonalnie hydraulicznie przesuwana i podnoszona. Komatsu w swojej ofercie również posiada sortery do drewna jednak są one niedostępne dla modelu 825TX. Producent deklaruje ładowność forwardera na 9 ton. Taka samą ładowność ma John Deere 910G. Jednak w przypadku wybrania wersji z większymi kołami ładowność ta zwiększa się do 10 ton.
Masa własna Komatsu 825TX rozpoczyna się od 14580 kg i jest zależna od wersji wyposażenia, dodatkowych opcji i udoskonaleń. W przypadku Johna Deera 910G masa własna rozpoczyna się od 14700 kg i również jest również zależna od wybranego wyposażenia. Co ciekawe masa zielonego forwardera jest również zależna od ilości kół i wydawać by się mogło, że wersja 6-kołowa będzie lżejsza od opisywanej 8-kołowej z kołami 22,5”. Jednak 910G 6W waży o 300 kg więcej od 8W.
(...)
To jedynie fragment tekstu. Chcesz czytać całe teksty? Zamów prenumeratę "Nowej Gazety Leśnej"!
WIĘCEJ
Dodano 10:40 25-03-2025