Łańcuch dostaw w leśnictwie
Usprawnienie łańcucha dostaw w leśnictwie może ograniczyć koszty pozyskania drewna, a także ograniczyć emisję CO2.
Planowane ograniczenie pozyskania na 20 proc. lasów LP, wprowadzanie lasów społecznych, ograniczenie zrębów, a także dostosowanie się do regulacji prawnych dotyczących zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych, mogą spowodować zakłócenia w działaniu łańcucha dostaw w leśnictwie.
Stąd konieczność znalezienia rozwiązań na jego usprawnienie. Zadania tego podjął się zespół badaczy z Instytutu Inżynierii Mechanicznej i Instytutu Nauk Leśnych Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie.
– Ważnym czynnikiem, jaki badamy, jest emisja spalin maszyn wykorzystywanych w łańcuchu, a o za tym idzie ślad węglowy całego procesu ¬– podkreślił prof. Tomasz Nurek, kierownik projektu.
Naukowcy skupili się na opracowaniu modelu matematycznego, który mógłby liczyć ślad węglowy dla różnych wariantów organizacji łańcucha dostaw w leśnictwie. Mówiąc prościej chodziło o znalezienie takiego sposobu pracy przy pozyskaniu, zrywce czy transporcie drewna, aby cały ten proces emitował mniej CO2. Wyniki badań przedstawiono podczas konferencji zorganizowanej w lutym br. w kampusie SGGW w Warszawie.
Badania łańcucha dostaw
Z uwagi na ograniczenia czasowe i finansowe, badania naukowców z SGGW były prowadzone tylko na terenie dwóch dyrekcji regionalnych LP: w Gdańsku i Warszawie. Elementem projektu było przeprowadzenie ankiety wśród pracowników LP oraz prywatnego sektora leśnego, transportowego i drzewnego. 65 proc. respondentów reprezentowało PGL LP, 15 proc. Zakłady Usług Leśnych, 14 proc. zakłady przetwórstwa drzewnego, 2 proc. przedsiębiorstwa zajmujące się transportem drewna, 2 proc. właścicieli lasów prywatnych i 2 proc. innych przedsiębiorców.
Ankietowani w odpowiedziach na pytanie o aktualne, najważniejsze problemy w procesie pozyskiwania i dostaw drewna w Polsce, wskazali m.in. na skomplikowany system przetargów na usługi leśne (38%), rozdrobnienie prac leśnych (36%), pracochłonny odbiór drewna i nieefektywne planowanie pozyskania drewna (po 35%). Jako najmniej istotny problem wskazano brak wyszkolonych pracowników (14%). Wskazane problemy powodują określone trudności w optymalnym wykorzystaniu zasobów ludzkich i środków technicznych wszystkich elementów łańcucha logistycznego.
Z kolei największe możliwości usprawnienia łańcucha dostaw upatrywane są w optymalizacji systemu sprzedaży drewna w oparciu o czynniki poza cenowe (61%), rozwoju nowych technologii (54%), tworzeniu składnic manipulacyjnych (49%) oraz w inwestycjach w transport kolejowy (42%). Najmniej istotne usprawnienia upatrywane są w zmianach legislacyjnych wspierających rozwiązania ekologiczne, w tym przez wprowadzanie nowych paliw i sposobów zasilania maszyn, odpowiednio 13 proc. i 4 proc.
Oprócz częstych uwag dotyczących niewystarczającej podaży drewna w PGL LP związanej z wprowadzaniem w ostatnim czasie ograniczeń pozyskania drewna, ankietowani wskazali również na brak współpracy przedstawicieli poszczególnych ogniw łańcucha dostaw oraz problemy związane ze zbyt dużą liczbą sortymentów i ich rozproszeniem na powierzchniach leśnych.
(...)
To jedynie fragment tekstu. Chcesz czytać całe teksty? Zamów prenumeratę "Nowej Gazety Leśnej"!
WIĘCEJ
Dodano 11:47 25-03-2025