Dodaj do ulubionych

Jeden kierowca prowadzi cała flotę

Naukowcy z kanadyjskiego centrum badawczego FPInnovations opracowali wyjątkową technologię transportu drewna – platooning, czyli autonomiczny peleton ciężarówek tylko z jednym doświadczonym kierowcą na przedzie.

Transport drewna jest najbardziej kosztownym procesem łańcucha dostaw tego surowca. Szacuje się, że stanowi aż do 60 proc. jego kosztów. Zaopatrzenie zakładów przetwórczych drewnem opiera się w znacznej mierze na transporcie drogowym.

Sektor ten w wielu miejscach świata mierzy się ze znaczącym problemem braku kierowców, zwłaszcza na trasy w dalekie kompleksy leśne po nieutwardzonych drogach. 


Na przykład w Kanadzie, szacuje się obecnie 25 000 wolnych miejsc pracy w zawodzie kierowcy samochodu ciężarowego i przewiduje ponad 40 000 w ciągu 5 następnych lat.

Brak kierowców powoduje zaprzestanie eksploatacji surowca, więc i utratę pracy tych, którzy pozyskują drewno oraz tych, którzy to drewno przetwarzają w tartakach i papierniach. Zwykle w takich odległych regionach leśnictwo jest głównym sektorem rynku pracy. 


Z pomocą sektorowi transportu ruszają nowe technologie z platooningiem na czele. Koncept platooningu (peletonu) jest wykorzystywany już od dawna, czego dobrym przykładem jest kolarstwo zadowodowe.

Koncepcja ta polega na połączeniu wielu pojazdów w zsynchronizowany konwój, w którym każdy z nich musi śledzić poprzedni w odpowiedniej odległości. Im mniejsza jest ta odległość, tym lepiej, bo chodzi tu o mniejszy opór aerodynamiczny, a co za tym idzie, mniejsze zużycie energii – swojej lub pochodzącej z paliwa. 

Do tego automatyzacja 
Pójdźmy nieco dalej. Tak, jak zrobiła to grupa naukowców z FPInnovations, współpracując ze światowymi liderami automatyzacji: Forterrą, Kratos Defense & Security Solutions i NuPort Robotics.

Centrum badawcze FPInnovations jest liderem w innowacyjnych badaniach opracowujących rozwiązania technologiczne odpowiadające na problemy różnych gałęzi sektora leśno-drzewnego w Kanadzie.


Ich projekt stanowi innowację w świecie leśnictwa, gdyż ma na celu opracowanie technologii autonomicznych pojazdów ciężarowych na drogach leśnych. Jest to znacznym wyzwaniem, gdyż technologię trzeba zaadaptować do warunków północnych: ośnieżonych lub ubłoconych dróg leśnych, ostrego klimatu kontynentalnego i polarnego, czy też braku łączności.


Prace mają na celu wykazanie rozwiązań w zakresie autonomicznej jazdy na przedostatnim, czwartym poziomie innowacji zgodnie z normą SAE (Society of Automotive Engineers), czyli autonomicznej jazdy w limitowanych warunkach.

W tym przypadku będzie to ograniczenie rodzaju dróg: prywatne drogi leśne.
Takimi drogami często połączone są zakłady przetwórcze z powierzchniami leśnymi im przydzielonymi, co gwarantuje bezpośredni transport drewna z lasu do tartaku. Rozwiązania te będą miały zastosowanie do samochodów zdolnych do pracy w każdych warunkach pogodowych na drogach typowych dla odległych regionów Kanady. 
Sukces tej technologii będzie katalizatorem wprowadzenia pojazdów autonomicznych w sektorze leśnym w dwóch wariantach. Pierwszy to au¬tonomiczny peleton tylko z jednym doświadczonym kierowcą na przedzie, drugi – to samodzielne autonomiczne pojazdy ciężarowe. Według badaczy, sprawne zaadaptowanie tej techno¬logii będzie realnym rozwiązaniem niedoboru kierowców do transportu drewna w terenach odizolowanych. 

Jak to działa?
Ciężarówka na czele platooningu jako jedyna kierowana jest przez kierowcę, wszystkie śledzące ją po¬jazdy kierowcy nie mają. Kierowca wyznacza trasę dla kolejnych cięża-rówek. Kolejne pojazdy są wypo¬sażone w szereg technologii, które pozwalają im podążać za ciężarówką prowadzącą w równych odstępach o równej prędkości.


Czujniki radarowe i LiDAR, kamery termowizyjne i HD umożliwiają autonomicznemu systemowi „widzenie” otoczenia. GPS pozwala określić pozycję geograficzną w cza¬sie rzeczywistym. Gdy sygnał GPS jest niedostępny, wykorzystuje się do pozycjonowania jednost¬ki pomiaru bezwładnościowego. Łączność radiowa i komórkowa umożliwiają autonomicznemu sys¬temowi komunikację z innymi pojazdami autonomicznymi, de-dykowaną infrastrukturą, a nawet zdalnymi stacjami monitorującymi.


Mnogość systemów i technologii to konieczność w platooningu. Drogi leśne często są użytkowane przez róż¬nych operatorów i wykorzystywane do różnych celów. Dlatego droga, która jednego dnia jest w doskonałym stanie, drugiego może być zniszczo¬na, ponieważ przejechano po niej z cięższym ładunkiem. Dlatego tak ważny jest system, który nie tylko stale mapuje strukturę drogi, ale także wszystko, co może się na niej wydarzyć. 

 

(...)

To jedynie fragment tekstu. Chcesz czytać całe teksty?  Zamów prenumeratę "Nowej Gazety Leśnej"!

WIĘCEJ


 




Dodano 12:58 30-10-2025


  


  


  


  


  


Subskrypcja

Zostań naszym subkskrybentem a powiadomimy Cię o każdej nowości na naszej stronie.


Reklama