Dodaj do ulubionych

Maszyna leśna na drodze publicznej

Maszyna leśna służy do pracy w lesie. To oczywiste. Ale czasem wjechać trzeba harwesterem lub forwarderem na drogę publiczną. Co wtedy?

Liczba harwesterów i forwarderów w naszym kraju wciąż nie jest oszałamiająca – jak szacują znawcy tematu to odpowiednio ok. 350 i 500 sztuk. Jednak co roku – jak zgodnie przyznają dilerzy – trafia do nas ok. 100 kolejnych maszyn, nowych i używanych.
Maszyny te, od czasu do czasu wjeżdżają na drogi publiczne.

Co w razie kontroli?
Moi rozmówcy mieli problem z szybką i jednoznaczną odpowiedzią na pytanie: na jakich warunkach maszyny leśne mogą poruszać się po drogach publicznych? Najprawdopodobniej policjanci i funkcjonariusze inspekcji drogowej rzadko mają do czynienia z takimi pojazdami, stąd nie koniecznie wiedzą dokładnie, czym się one charakteryzują.
Zważywszy na liczbę harwesterów i forwarderów w Polsce, która w porównaniu z innymi maszynami na przykład typu koparka jest niewielka, kłopoty te są zrozumiałe.
O wypowiedzi poprosiłem podkomisarza Jacka Giszczaka z Biura Prewencji Ruchu Drogowego w Wydziale Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji oraz Alvina Gajadhura, rzecznika Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego.
Jeśli oni mieli z tym kłopot, to jak zachowa się funkcjonariusz podczas kontroli na drodze?

Zdaniem dilerów
Kiedy maszyna leśna może poruszać się po drogach publicznych? To pytanie zadaję najpierw dilerom – kupując maszynę, mogę przecież oczekiwać podstawowych informacji o zasadach jej użytkowania. Sprzedawcy wskazują, że aby pojazd mógł poruszać się po drodze, jego kierowca musi posiadać prawo jazdy kat. B.
Wszyscy są także zgodni, że pojazdy tego typu zaliczają się do pojazdów wolnobieżnych. Zgodnie z art. 2 pkt. 34 prawa o ruchu drogowym jest to pojazd silnikowy, którego konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 25 km/h (z wyłączeniem ciągnika rolniczego). Powinno to być fabryczne ograniczenie prędkości, które w praktyce jest rzadko sprawdzane.
Pojazdy muszą posiadać niezbędne oświetlenie i sprawne hamulce. Co niezwykle ważne – także ubezpieczenie OC, bo taki obowiązek nałożyła ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych (Ustawa o Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych z 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych – art. 29 ust. 1 pkt 2 i 5 oraz powiązany z nimi art. 2 pkt 10).
Maszyn leśnych nie trzeba natomiast rejestrować.
Kilku dealerów udzieliło odpowiedzi, że szczegóły są w ustawach. To oczywiście prawda. Tyle, że trudno oczekiwać, że przedsiębiorcy leśni, którzy nie prowadzą profesjonalnych usług transportowych, będą analizować tak obszerne przepisy.

Policja wyjaśnia
Podkomisarz Jacek Giszczak potwierdza, że do przejazdu po drodze publicznej harwesterem czy forwarderem wystarczy prawo jazdy kategorii B, ale jednocześnie uściśla: – do kierowania pojazdem wolnobieżnym uprawnia prawo jazdy kat. T, a na terytorium RP dodatkowo kat. B, C1, C, D1 i D.
W tym miejscu warto pamiętać, że o ile do wykonywania zasadniczej pracy w lesie operator maszyny potrzebuje niezbędnych uprawnień do obsługi żurawia potwierdzonych przez Urząd Dozoru Technicznego, o tyle do samego przejazdu maszyną po drodze wystarczy prawo jazdy. Przedstawiciel policji to potwierdza.

Piotr Miklaszewski

 

(...)

 

To jedynie fragment tekstu. Chcesz czytać całe teksty?  Zamów prenumeratę "Nowej Gazety Leśnej"!

WIĘCEJ




Dodano 14:59 27-06-2014


  


  


  


  


  


Subskrypcja

Zostań naszym subkskrybentem a powiadomimy Cię o każdej nowości na naszej stronie.


Reklama