Dodaj do ulubionych

Jakie zmiany w maszynach z żółtej stajni?

Jedna z bardziej istotnych innowacji ostatnich dwóch lat polega na wprowadzeniu nowych, 6-cylindrowych silników spełniających normy czystości spalin Euromot 3B/Tier 4i. Silniki te są wydajniejsze i bardziej przyjazne dla środowiska naturalnego (oraz kieszeni właściciela) dzięki mniejszemu zużyciu paliwa niż dotychczas.

Ekologicznie
Europejskie standardy emisji spalin, ograniczają dopuszczalną emisję zanieczyszczeń dla pojazdów wolnobieżnych z silnikami wysokoprężnymi. Ponsse, podobnie jak pozostali najwięksi producenci tego typu pojazdów, wybrało system SCR (Selective Catalyst Reduction) jako technologię przyszłości, która zapewni wymagany poziom emisji.
W silniki te firma chce wyposażać wszystkie maszyny osiągające moc 205 kW, a więc harwester Ergo, forwardery Buffalo, Elephant i Elephant King oraz maszyna kombinowana Buffalo Dual. Maszyny z silnikiem odpowiadającym normie IIIA będą sprzedawane jedynie poza Unią.
Z kolei maszyny z 4-cylindrowymi silnikami o mocy 129 i 140 kW lub z 6-cylindrowymi silnikami o mocy 240 kW zostaną w roku 2014 dostosowane od razu do wymogów normy emisji spalin Euromot IV.
Silniki odpowiadające normie emisji spalin IIIB emitują o 50% mniej związków azotu i o 90% mniej drobnych cząstek stałych niż silniki spełniające wymogi normy IIIA. Spaliny przechodzą przez katalizator, w którym tlenki azotu unieszkodliwiane są za pomocą roztworu mocznika. Katalizator umieszczony jest w tłumiku.

Nowe joystiki
Wiele z wprowadzonych zmian w maszynach ma na celu, jak zapewnia producent, ułatwienie codziennej obsługi i zwiększenie komfortu pracy operatora. Prawie wszystkie modele maszyn charakteryzują się teraz mocniejszą ramą.
Poprawę ergonomii pracy uzyskano poprzez zastosowanie nowych joystików Ponsse Comfort, przy projektowaniu których współpracowali operatorzy. Ich zmodernizowane ergonomiczne uchwyty oraz panele z przyciskami zapewniają jeszcze wygodniejszą i wydajniejszą pracę.
Modernizacji poddano również głowice, które zaopatrzono m.in. w nowy system smarowania łańcucha SKF, odlewane tylne noże okrzesujące czy siłownik tylnego noża schowany wewnątrz ramy. We wszystkich głowicach Ponsse można opcjonalnie zastosować system multi-stemming do pozyskania drewna energetycznego.
Jedną z ostatnich nowości jest też głowica Ponsse H5 przeznaczona do maszyn trzebieżowych. Jest
nieco większa niż wcześniejszy model H53E, który zniknął już ze strony internetowej producenta.
H5 może maksymalnie ściąć jednym rzazem drzewo o średnicy 56 cm. Waży od 950 kg (w zależności od wyposażenia). Ma trzy napędzane rolki posuwu, które dają prędkość do 6 m/s. Okrzesywanie odbywa się za pomocą 4 ruchomych, hydraulicznie sterowanych noży oraz jednego stałego. Maszyna może jednocześnie chwycić kilka drzew.
Głowica działa już w nowym systemie Opti6. Piła łańcuchowa napędzana jest silnikiem o mocy 45 kW, prowadnica ma 75 cm długości. W opcji H5 można wyposażyć w automatyczny napinacz łańcucha, znakowanie kolorami, tylny stały nóż okrzesujący, smarowanie pniaków preparatem, elektronicznie sterowanie smarowaniem łańcucha, dodatkowe osłony w trudny teren, wyposażenie do zamontowania na koparce.

 

Paweł Bąk

 

(...)

 

To jedynie fragment tekstu. Chcesz czytać całe teksty?  Zamów prenumeratę "Nowej Gazety Leśnej"!

WIĘCEJ

 

 

Beaver z żurawiem typu wędka


H5, najnowsza głowica trzebieżowa
 




Dodano 11:07 27-09-2013


  


  


  


  


  


Subskrypcja

Zostań naszym subkskrybentem a powiadomimy Cię o każdej nowości na naszej stronie.


Reklama